czwartek, 10 grudnia 2015

Układ hamulcowy wózka widłowego

W urządzeniach transportu bliskiego, oprócz układu hydraulicznego, układu elektrycznego czy układu napędowego ma również swoje zastosowanie układ hamulcowy. Jak sama nazwa wskazuje – służy on do wykonywania czynności hamowania wózkiem widłowym. Ważne jest, aby kursant przygotowujący się do pracy operatora wózków jezdniowych podnośnikowych miał pełne rozeznanie w korzystaniu z układu hamulcowego, ponieważ korzystnie wpłynie to na jego, jak i osób postronnych, bezpieczeństwo.


Każdy wózek jezdniowy musi być wyposażony w dwa niezależne układy hamulcowe: hamulec zasadniczy i hamulec postojowy.

(fragment wypowiedzi instruktora podczas szkolenia http://www.centrumszkolen.eu/wozki-widlowe-kursy.html)

Hamulec zasadniczy służy do spowolnienia prędkości jazdy wózka oraz w ostateczności do całkowitego zatrzymania urządzenia. Hamulec postojowy unieruchamia stojący wózek. Dzięki temu można wykonywać inne zadania, czyli np.: wysuwanie wideł, podnoszenie ładunków, opuszczanie ładunków.

Układ hamulcowy - budowa i działanie, hamulec zasadniczy

W zależności od budowy można się spotkać z hamulcami tarczowymi lub bębnowymi. Coraz rzadziej produkowane są hamulce taśmowe. Układ tarczowy działa dzięki tarciu klocków hamulcowych o tarczę, natomiast w przypadku układu bębnowego są to szczęki. Hamulce zasadnicze uruchamiane są za pomocą układu hydraulicznego wózka. Po naciśnięciu pedału hamulca uruchamia się pompa hydrauliczna. Za pomocą przewodów tłoczy płyn hydrauliczny do cylinderków hamulcowych. Wtedy tłoczki cylinderków dociskają szczęki lub klocki do części ruchomych hamulca. W układzie wykorzystywany jest wzmacniacz nacisku "serwo", który sprawia, że nie musimy używać dużej ilości siły w celu zahamowania.

Hamulec postojowy

Uruchamiany jest za pomocą specjalnych cięgien lub lin stalowych, które po zaciągnięciu dociskają szczęki do bębna. Po zmniejszeniu nacisku na pedał jazdy następuje wyhamowanie wózka, a po całkowitym zdjęciu nogi z pedału jazdy olej przestaje płynąć do silnika hydraulicznego i następuje zatrzymanie wózka.

Więcej dowiesz się przychodząc na kurs http://www.centrumszkolen.net/kursy-na-wozki-widlowe/

Podsumowując:

Układ hamulcowy dzieli się na:
  • hamulec zasadniczy
  • hamulec postojowy

Możemy spotkać się z trzema rodzajami budowy hamulca:

  • tarczowy
  • bębnowy
  • taśmowy – obecnie produkowany coraz rzadziej.

6 komentarzy:

  1. Pomocne dla kogoś, kto dopiero zaczyna naukę jazdy tak jak ja. ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Fajnie opisałeś działanie układu hamulcowego. Tu masz coś jeszcze na temat układu podnoszenia: http://kursywozkiwidlowe.blogspot.com/2015/12/wozki-widowe-ukad-podnoszenia.html

    OdpowiedzUsuń
  3. Tego typu kursy można również znaleźć tutaj: https://kursy-udt.com.pl/ i z tego co się orientuję, to jest to miejsce ktore cieszy się ogromną popularnością wśród swoich kursantów.

    OdpowiedzUsuń
  4. Takie rzeczy trzeba wiedzieć ;) No ale też od tego są kursy na wózki widłowe, chyba takie kwestie są tam poruszane. Ja akurat od wózków widłowych mam super serwis, który sprawdza się idealnie. Zamawiałam takie maszyny w Gizo https://gizo.pl/oddzial/szczecin/ i jak coś to mogę ich polecić, akurat oddział ze Szczecina, ale mają ich bardzo dużo w całej Polsce. Fachowa obsługa, duży wybór maszyn, na nic tu nie mogę narzekać.

    OdpowiedzUsuń
  5. Ciekawy artykuł :)

    Nowe wózki widłowe możesz zamówić tutaj
    https://movincar.pl/nowe-wozki-widlowe-magazynowe

    Warto inwestować w dobry i nowy sprzęt. Bezpieczeństwo w pracy jest najważniejsze.

    OdpowiedzUsuń