W urządzeniach
transportu bliskiego, oprócz układu hydraulicznego, układu
elektrycznego czy układu napędowego ma również swoje zastosowanie
układ hamulcowy. Jak sama nazwa wskazuje – służy on do
wykonywania czynności hamowania wózkiem widłowym. Ważne jest, aby
kursant przygotowujący się do pracy operatora wózków jezdniowych
podnośnikowych miał pełne rozeznanie w korzystaniu z układu
hamulcowego, ponieważ korzystnie wpłynie to na jego, jak i osób
postronnych, bezpieczeństwo.
Każdy wózek
jezdniowy musi być wyposażony w dwa niezależne układy hamulcowe:
hamulec zasadniczy i hamulec
postojowy.
(fragment wypowiedzi instruktora podczas szkolenia http://www.centrumszkolen.eu/wozki-widlowe-kursy.html)
Hamulec zasadniczy służy
do spowolnienia prędkości jazdy wózka oraz w ostateczności do
całkowitego zatrzymania urządzenia. Hamulec postojowy unieruchamia
stojący wózek. Dzięki temu można wykonywać inne zadania, czyli
np.: wysuwanie wideł, podnoszenie ładunków, opuszczanie ładunków.
Układ
hamulcowy - budowa i działanie, hamulec zasadniczy
W zależności od budowy
można się spotkać z hamulcami tarczowymi lub bębnowymi. Coraz
rzadziej produkowane są hamulce taśmowe. Układ tarczowy działa
dzięki tarciu klocków hamulcowych o tarczę, natomiast w przypadku
układu bębnowego są to szczęki. Hamulce zasadnicze uruchamiane są
za pomocą układu hydraulicznego wózka. Po naciśnięciu pedału
hamulca uruchamia się pompa hydrauliczna. Za pomocą przewodów
tłoczy płyn hydrauliczny do cylinderków hamulcowych. Wtedy tłoczki
cylinderków dociskają szczęki lub klocki do części ruchomych
hamulca. W układzie wykorzystywany jest wzmacniacz nacisku "serwo",
który sprawia, że nie musimy używać dużej ilości siły w celu
zahamowania.
Hamulec postojowy
Uruchamiany jest za
pomocą specjalnych cięgien lub lin stalowych, które po
zaciągnięciu dociskają szczęki do bębna. Po zmniejszeniu nacisku
na pedał jazdy następuje wyhamowanie wózka, a po całkowitym
zdjęciu nogi z pedału jazdy olej przestaje płynąć do silnika
hydraulicznego i następuje zatrzymanie wózka.
Więcej dowiesz się przychodząc na kurs http://www.centrumszkolen.net/kursy-na-wozki-widlowe/
Podsumowując:
Układ hamulcowy
dzieli się na:
- hamulec zasadniczy
- hamulec postojowy
Możemy spotkać się z
trzema rodzajami budowy hamulca:
- tarczowy
- bębnowy
- taśmowy – obecnie produkowany coraz rzadziej.
Pomocne dla kogoś, kto dopiero zaczyna naukę jazdy tak jak ja. ;)
OdpowiedzUsuńFajnie opisałeś działanie układu hamulcowego. Tu masz coś jeszcze na temat układu podnoszenia: http://kursywozkiwidlowe.blogspot.com/2015/12/wozki-widowe-ukad-podnoszenia.html
OdpowiedzUsuńŚwietny artykuł.
OdpowiedzUsuńTego typu kursy można również znaleźć tutaj: https://kursy-udt.com.pl/ i z tego co się orientuję, to jest to miejsce ktore cieszy się ogromną popularnością wśród swoich kursantów.
OdpowiedzUsuńTakie rzeczy trzeba wiedzieć ;) No ale też od tego są kursy na wózki widłowe, chyba takie kwestie są tam poruszane. Ja akurat od wózków widłowych mam super serwis, który sprawdza się idealnie. Zamawiałam takie maszyny w Gizo https://gizo.pl/oddzial/szczecin/ i jak coś to mogę ich polecić, akurat oddział ze Szczecina, ale mają ich bardzo dużo w całej Polsce. Fachowa obsługa, duży wybór maszyn, na nic tu nie mogę narzekać.
OdpowiedzUsuńCiekawy artykuł :)
OdpowiedzUsuńNowe wózki widłowe możesz zamówić tutaj
https://movincar.pl/nowe-wozki-widlowe-magazynowe
Warto inwestować w dobry i nowy sprzęt. Bezpieczeństwo w pracy jest najważniejsze.